bilindustri

bilindustri. Den första av en finländare konstruerade bensindrivna bilen förevisades i Chicago 1898. Dess upphovsman var John Wickström, sedermera industriråd, som 1906 tillsammans med en bror grundade en fabrik för tillverkning av båtmotorer i Vasa. Bland övriga bilpionjärer märks verkstadsägaren Edvard Mandelin i Tfrs, som omkring 1910 konstruerade den första s.g.s. helt inhemska personbilen, och fabrikörerna Frans Lindström och Yrjö Horsma, som byggde var sin bil, den förre i Virmo 1909-13 (märke "Korvensuu", bevarad i ett museum på hemorten) och den senare i Sordavala 1921. Landets första lastbil konstruerades 1907 av Tammerfors linne & jernmanufaktur Ab.

Fabriksmässig tillverkning av bilar (Finlandia-bilen, ett lastbils- och ett personbilskarosseri kunde placeras på samma chassi) planerades redan i slutet av 1920-t. av helsingforsingenjören P.J. Heikkilä, men finansiella svårigheter omintetgjorde projektets förverkligande. Den finländska b. kan anses ha fått sin början 1931, då serieproduktion av lastbilar sattes i gång i Hfrs av Suomen autoteollisuus (nuv. SisuAuto).

En personbilsindustri uppstod först mot slutet av 1960-t., då statsbolaget Valmet i samarbete med svenska Saab uppförde en fabrik för montering av vissa Saabmodeller i Nystad. Denna drivs numera av Valmet Automotive, en division inom metallindustrikoncernen Metso. (A. Rainio, Auton ja autoktekniikan alkuhistoriaa Suomessa, 1949)

Bilindustri

bilindustri. Sisu Auto har specialiserat sig på tillverkning av tunga lastbilar bl.a. för transport av timmer. Foto: Oy Sisu Auto Ab.

Aktörer
utgivare: Svenska folkskolans vänner
upphovsman: JohanLindberg
ägare: Svenska folkskolans vänner
Ämnesord
bilindustri
Objektet skapat och/eller period början
-.-.-
Period slutar
-.-.-
Typ
Text
Skapat 19.01.2011
Uppdaterat 07.04.2016