expressionism (av fr. expression, lat. expressio, uttryck) är beteckningen för en under 1900-talets första decennier mycket utbredd och inflytelserik stil inom såväl bildkonst som litteratur, teater, film, musik och arkitektur. För måleriet, där termen först togs i bruk ca 1910, betydde e. ibland en medveten opposition mot impressionismen och överhuvudtaget mot all naturalistisk konst. Medlemmarna av denna konstriktning, som framträdde ungefär samtidigt 1905 i Frankrike och Tyskland, betonade i stället kraftigt det emotionella och konstnärens rätt till ett personligt och fördomsfritt framställningssätt.
Konstnärsgruppen Die Brücke, som bildades 1905 i Dresden, var starkt påverkad av van Goghs och Edvard Munchs konst och räknade Axel Gallen-Kallela bland sina tillfälliga medlemmar. Det var dock Tyko Sallinen som introducerade e. i Finlands konst. Sallinen förmedlade 1909 de första impulserna av den franska fauvismen, medan några av Juho Mäkeläs arbeten från 1910 närmast kan anses som inspirerade av Munch. Sallinens första - närmast franskinfluerade - expressionistiska fas avslutas med Tvätterskor (1911), som på sin tid ofantligt debatterades.
Under de närmast följande åren förändrades hans stil och kom under det viktigaste skaparskedet 1916-19 att stå den tyska e. nära. Vid denna tid var Sallinen även centralfigur inom Novembergruppen, som efter två namnlösa utställningar 1916-17 uppträdde under detta namn åren 1918-24. I Finlands konst är denna grupp mest expressionistisk, trots att inslag av kubism är mycket påtagliga. Sallinens - och hela den finländska expressionismens - huvudverk är den stora målningen Hihuliter (1918). Vid sidan av Sallinen var Marcus Collin, speciellt 1915-25, den främste finländske expressionisten.
Efter 1920-talets nysaklighet och de svåra åren i början av 1930-t. kunde man först med Yrjö Saarinens produktion från slutet av 1930-t. framåt skönja en tillsynes konsekvent vidareutveckling av den sallinenska e. tjugo år tidigare. Betecknande nog nådde Saarinen sina första framgångar i Sverige och Norge strax före andra världskriget. Hans i alla avseenden ojämna produktion kom under och strax efter kriget inte att få någon efterföljd. Tidvis har dock expressionistiska drag gjort sig gällande i den finländska efterkrigstida konsten, t.ex. i Mauno Markkulas, Aimo Kanervas och Åke Mattas måleri. - De i artikeln behandlade personerna upptas även under separata uppslagsord. (R.N.)
Arkitektur. E. är en riktning inom den moderna arkitekturen som uppkom kort efter sekelskiftet i början av 1900-t. Expressionisterna opponerade sig mot de nyklassicistiska strömningarna och strävade istället efter att åstadkomma dramatiska upplevelser i byggandet med kraftiga och uttrycksfulla former. Den expressionistiska arkitekturen firade sina största triumfer inom industribyggandet, där fabriksprocesserna gav goda möjligheter till starka former. Expressionismen fick aldrig egentligt fotfäste i Finland, men kan t.ex. skönjas i vattentornsarkitekturen på 1960- och 1970-t. Ett modernt exempel på expressionistisk arkitektur utgör HTC-Center i Gräsviken i Hfrs, ritat av Kai Wartiainen (2001). (Patrick Eriksson)
Konstnärsgruppen Die Brücke, som bildades 1905 i Dresden, var starkt påverkad av van Goghs och Edvard Munchs konst och räknade Axel Gallen-Kallela bland sina tillfälliga medlemmar. Det var dock Tyko Sallinen som introducerade e. i Finlands konst. Sallinen förmedlade 1909 de första impulserna av den franska fauvismen, medan några av Juho Mäkeläs arbeten från 1910 närmast kan anses som inspirerade av Munch. Sallinens första - närmast franskinfluerade - expressionistiska fas avslutas med Tvätterskor (1911), som på sin tid ofantligt debatterades.
Under de närmast följande åren förändrades hans stil och kom under det viktigaste skaparskedet 1916-19 att stå den tyska e. nära. Vid denna tid var Sallinen även centralfigur inom Novembergruppen, som efter två namnlösa utställningar 1916-17 uppträdde under detta namn åren 1918-24. I Finlands konst är denna grupp mest expressionistisk, trots att inslag av kubism är mycket påtagliga. Sallinens - och hela den finländska expressionismens - huvudverk är den stora målningen Hihuliter (1918). Vid sidan av Sallinen var Marcus Collin, speciellt 1915-25, den främste finländske expressionisten.
Efter 1920-talets nysaklighet och de svåra åren i början av 1930-t. kunde man först med Yrjö Saarinens produktion från slutet av 1930-t. framåt skönja en tillsynes konsekvent vidareutveckling av den sallinenska e. tjugo år tidigare. Betecknande nog nådde Saarinen sina första framgångar i Sverige och Norge strax före andra världskriget. Hans i alla avseenden ojämna produktion kom under och strax efter kriget inte att få någon efterföljd. Tidvis har dock expressionistiska drag gjort sig gällande i den finländska efterkrigstida konsten, t.ex. i Mauno Markkulas, Aimo Kanervas och Åke Mattas måleri. - De i artikeln behandlade personerna upptas även under separata uppslagsord. (R.N.)
Arkitektur. E. är en riktning inom den moderna arkitekturen som uppkom kort efter sekelskiftet i början av 1900-t. Expressionisterna opponerade sig mot de nyklassicistiska strömningarna och strävade istället efter att åstadkomma dramatiska upplevelser i byggandet med kraftiga och uttrycksfulla former. Den expressionistiska arkitekturen firade sina största triumfer inom industribyggandet, där fabriksprocesserna gav goda möjligheter till starka former. Expressionismen fick aldrig egentligt fotfäste i Finland, men kan t.ex. skönjas i vattentornsarkitekturen på 1960- och 1970-t. Ett modernt exempel på expressionistisk arkitektur utgör HTC-Center i Gräsviken i Hfrs, ritat av Kai Wartiainen (2001). (Patrick Eriksson)