H-båten, segelbåt (entypsbåt) konstruerad 1967 av finländaren Hans Groop, som överlåtit klassens licensrättigheter till Finlands seglarförbund. H. är en mångsidigt användbar segelbåt, byggd nästan helt i glasfiberarmerad plast. Den lämpar sig både för livlig kappsegling och spartansk långfärdssegling i skärgården. Dimensioner: längd över allt 8,26 m, bredd 2,18 m, djupgående 1,30 m; segelyta 24,5 m2 plus spinnaker 36 m2.
H. togs i serieproduktion 1969 av Artekno i Kangasala och senare av Botnia Marin i Malax. Båten spred sig snabbt över hela Finland, under åren 1970-90 registrerades närmare 1 000 H. Den togs emot väl även i Sverige, Danmark, Tyskland och Österrike. Totalt har närmare 5 000 examplar kläckts ur formarna i dessa länder samt Malta. H. godkändes 1978 av Internationella seglarförbundet som internationell entypsklass, med regelbundna världsmästerskap. Till klassens framgångsrikaste seglare räknas tysken Vincent Hoesch samt danskarna Jesper Bank och Richard Høj-Jensen. (Henry Ericsson)
H. togs i serieproduktion 1969 av Artekno i Kangasala och senare av Botnia Marin i Malax. Båten spred sig snabbt över hela Finland, under åren 1970-90 registrerades närmare 1 000 H. Den togs emot väl även i Sverige, Danmark, Tyskland och Österrike. Totalt har närmare 5 000 examplar kläckts ur formarna i dessa länder samt Malta. H. godkändes 1978 av Internationella seglarförbundet som internationell entypsklass, med regelbundna världsmästerskap. Till klassens framgångsrikaste seglare räknas tysken Vincent Hoesch samt danskarna Jesper Bank och Richard Høj-Jensen. (Henry Ericsson)