Lyytikäinen, Tenho Olavi ( Olli) (f. 12/6 1949 Heinävesi, d. 9/1 1987 Hfrs), målare, tecknare, grafiker. L. sökte 1966 in till Konstindustriella läroverkets grafikerlinje, men blev inte antagen och avstod från vidare utbildning. Han ställde ut första gången 1970 (De ungas utställning) och framstod inom kort som en av 1900-talets intressantaste och mest särpräglade målarbegåvningar i Finland. Prov på sina skickliga anlag som tecknare med känsla, intelligens och humor hade han gett redan i slutet av 1960-t., och han utvecklades till en betydande porträttör med psykologiskt inträngande porträttolkningar i litet format, ofta utförda med färgpennor. I början av 1970-t. blev L. känd för sina originella motiv med bl.a. mytologiska teman. Genom sin medverkan i Skördemannagruppen (1970-77) och utställningar i Galleri Cheap Thrills uppmärksammades han redan av en större allmänhet.
L. deltog i utställningen A head museum of the eighties av konceptkonst 1974, men gjorde sitt genombrott med separatutställningen Från Afrika till evigheten 1973. En betydande slagkraft hade pyramid- och sfinxmotiven i akvarell, som han i högre grad övergått till kring 1974. L. började i mitten av 1970-t. också att noteras internationellt. Stor framgång hade L. i Sverige då han deltog bl.a. i Kulturmagasinet Vargens utställning i Moderna museet 1975, och genom att hans tredelade Ankeborgserie (Ankeborgmuseets samlingar) köptes till Moderna museet efter Skördemännens utställning Adhesiva Arketyper där 1977 (utställningen hade tidigare samma år kunnat beskådas i Reykjavik). Ursprungligen hade utställningen - med bl.a. Ankeborgserien, som tillkommit 1975 - visats i Amos Andersons konstmuseum 1976. Vid en vindsbrand 1979 förstördes L:s ateljé och ett tusental av hans arbeten. L. deltog i den omfattande utställningen Sleeping beauty - Art now av modern nordisk konst i USA 1982-83. Hans konst visades även på biennalen i Venedig 1976 och 1986.
I början av 1980-t. började L. ägna sig åt foto och ställde ut polaroidporträtt och collage. Samtidigt undervisade han också i fotokonst vid Konstindustriella högskolan 1981-82. L:s akvareller började mot slutet av hans liv att anta allt abstraktare former och växte i format. Han återvände dock ofta till gamla teman och fortsatte bl.a. att måla sällsamma självporträtt av en kvalitet som sällan skådats i finsk konst. Minnesutställningen Fyrfärgad dröm hölls 1989 i Amos Andersons konstmuseum, och följande stora retrospektiva utställning (It´s all yours - pitäkää hyvänä) av L:s verk i Kiasma och Wäinö Aaltonens museum 2000-2001. Båda utställningarna beledsagades av kataloger med uttömmande artiklar om L:s liv och konstnärsskap. (Bengt von Bonsdorff)
L. deltog i utställningen A head museum of the eighties av konceptkonst 1974, men gjorde sitt genombrott med separatutställningen Från Afrika till evigheten 1973. En betydande slagkraft hade pyramid- och sfinxmotiven i akvarell, som han i högre grad övergått till kring 1974. L. började i mitten av 1970-t. också att noteras internationellt. Stor framgång hade L. i Sverige då han deltog bl.a. i Kulturmagasinet Vargens utställning i Moderna museet 1975, och genom att hans tredelade Ankeborgserie (Ankeborgmuseets samlingar) köptes till Moderna museet efter Skördemännens utställning Adhesiva Arketyper där 1977 (utställningen hade tidigare samma år kunnat beskådas i Reykjavik). Ursprungligen hade utställningen - med bl.a. Ankeborgserien, som tillkommit 1975 - visats i Amos Andersons konstmuseum 1976. Vid en vindsbrand 1979 förstördes L:s ateljé och ett tusental av hans arbeten. L. deltog i den omfattande utställningen Sleeping beauty - Art now av modern nordisk konst i USA 1982-83. Hans konst visades även på biennalen i Venedig 1976 och 1986.
I början av 1980-t. började L. ägna sig åt foto och ställde ut polaroidporträtt och collage. Samtidigt undervisade han också i fotokonst vid Konstindustriella högskolan 1981-82. L:s akvareller började mot slutet av hans liv att anta allt abstraktare former och växte i format. Han återvände dock ofta till gamla teman och fortsatte bl.a. att måla sällsamma självporträtt av en kvalitet som sällan skådats i finsk konst. Minnesutställningen Fyrfärgad dröm hölls 1989 i Amos Andersons konstmuseum, och följande stora retrospektiva utställning (It´s all yours - pitäkää hyvänä) av L:s verk i Kiasma och Wäinö Aaltonens museum 2000-2001. Båda utställningarna beledsagades av kataloger med uttömmande artiklar om L:s liv och konstnärsskap. (Bengt von Bonsdorff)
Lyytikäinen, Olli. Geronimo den store, 1984, akvarell, 46x60 cm. Konstnären målade 1984 en serie akvareller i ett för honom ovanligt stort format. I några av dem blandade han olika motiv av varierande proportioner på en och samma bild. Här kan man skönja en sjöjungfru och vaga djurkonturer, vapen, ett grinande ansikte m.m. Foto: Amos Andersons konstmuseum.