Metso Oyj, verkstadsindustriföretag, bildat 1999 genom fusion av Valmet Oyj och Rauma Oyj. Valmet Ab uppstod 1946 under namnet Statens metallfabriker genom sammanslagning av sex statsägda anläggningar inom närmast försvars- och varvsindustrin, som grundats mellan 1919 och 1941; aktiebolag 1951. Efter kriget inriktades produktionen på civila varor. 1953 inleddes tillverkningen av pappersmaskiner, 1955 av lokomotiv, 1956 av Valtra-traktorer (i Brasilien 1960) och 1969 av personbilar. 1986 överläts skeppsvarven till Wärtsilä marinindustri Ab (konkurs 1989). 1987-91 förvärvade Valmet Wärtsiläs, Ahlströms och Tampellas pappersmaskinstillverkning, och 1994 såldes skogsmaskins- och traktorverksamheterna till Sisu-Auto (Partek Oyj Abp).
Rauma Oyj, som bolagiserades 1991, har sin upprinnelse i en mekanisk verkstad, grundad i Raumo 1919. Genom företagsförvärv och nyinvesteringar mångfaldigades rörelsen, som juridiskt ingick i Rauma Oy-koncernen, sedermera Rauma-Raahe Oy, Rauma-Repola Oy och Repola Oy. Sistnämnda bolag fusionerades 1996 med UPM-Kymmene Oy, som 1999 avstod från sin verkstadsindustri, d.v.s. dotterbolaget Rauma Oyj. Under andra världskriget samt p.g.a. krigsskadeståndsleveranserna efter detta utvidgades företagets verksamhet kraftigt. Cellulosamaskinerna blev den största produktgruppen. 1947 inleddes tillverkningen av skogsmaskiner (Timberjack, sålt 2000), och 1970 köptes Lokomo Oy (gr. 1915) i Tfrs. 1994 avstod Rauma från sina sista intressen i varvsindustrin (Finnyards Oy), medan flygplanstillverkningen 1998 avyttrades till den nybildade Patriakoncernen.
Dagens M. levererar maskiner för tillverkning och efterbehandling av papper och kartong samt av mekanisk massa och skivor. Vidare tillverkas anläggningar för krossning och behandling av sten, samt ventiler och system för processindustrin. Fabriker finns bl.a. i Jyväskylä, Tfrs och Träskända samt i flera länder i Europa och Nordamerika. Personbilar monteras i Nystad (Valmet Automotive). Omsättningen var 2004 4 000 milj. €, antalet anställda 24 000. M. är börsnoterat med UPM-Kymmene Oyj och finska staten som största aktieägare (11 %). (Gunhard Kock)
Rauma Oyj, som bolagiserades 1991, har sin upprinnelse i en mekanisk verkstad, grundad i Raumo 1919. Genom företagsförvärv och nyinvesteringar mångfaldigades rörelsen, som juridiskt ingick i Rauma Oy-koncernen, sedermera Rauma-Raahe Oy, Rauma-Repola Oy och Repola Oy. Sistnämnda bolag fusionerades 1996 med UPM-Kymmene Oy, som 1999 avstod från sin verkstadsindustri, d.v.s. dotterbolaget Rauma Oyj. Under andra världskriget samt p.g.a. krigsskadeståndsleveranserna efter detta utvidgades företagets verksamhet kraftigt. Cellulosamaskinerna blev den största produktgruppen. 1947 inleddes tillverkningen av skogsmaskiner (Timberjack, sålt 2000), och 1970 köptes Lokomo Oy (gr. 1915) i Tfrs. 1994 avstod Rauma från sina sista intressen i varvsindustrin (Finnyards Oy), medan flygplanstillverkningen 1998 avyttrades till den nybildade Patriakoncernen.
Dagens M. levererar maskiner för tillverkning och efterbehandling av papper och kartong samt av mekanisk massa och skivor. Vidare tillverkas anläggningar för krossning och behandling av sten, samt ventiler och system för processindustrin. Fabriker finns bl.a. i Jyväskylä, Tfrs och Träskända samt i flera länder i Europa och Nordamerika. Personbilar monteras i Nystad (Valmet Automotive). Omsättningen var 2004 4 000 milj. €, antalet anställda 24 000. M. är börsnoterat med UPM-Kymmene Oyj och finska staten som största aktieägare (11 %). (Gunhard Kock)