Nummi, Yki (f. 31/10 1925 Yungshuen, Hunan, Kina d. 12/3 1984 Hfrs), inredningsarkitekt, bror till Lassi och Seppo N. Han studerade först matematik och fysik vid Helsingfors och Åbo universitet under bl.a. Yrjö Väisäläs ledning; fördjupade sig bl.a. i läran om ljuset. N. skrev därefter in sig vid Konstindustriella läroverket och utexaminerades på linjen för dekorationsmålare och dekoratörer 1950. Han anställdes direkt efter studierna av Werner West vid Stockmanns lampfabrik Orno, där han vid sidan av bl.a. Lisa Johansson-Pape kom att verka som formgivare av belysningsarmaturer 1950-75.
N. blev en pionjär som designer av armaturer i akryl, som blev det viktigaste materialet på 1950- o. 60-t. I hans armaturer kunde även ingå aluminium och mässing. N:s mest kända bordslampa, som han formgav 1955, marknadsfördes i slutet av 1950-t. under namnet New York-lampan sedan The Museum of Modern Art i New York köpt den till sin konstindustrisamling. Lampan tillverkas fortfarande (2005) under namnet Modern Art. Av N:s taklampor har även Lokki blivit en klassiker. Hans materialkunskaper utnyttjades på 1950- o. 60- t. även i produktionen av förvarings- och serveringskärl hos företaget Sanka Oy. Samtidigt planerade han golvplattor i plast för Kymarno Oy och gjorde tapetmodeller för bl.a. Sandudd. N. intresserade sig vidare för färgsättning av inredning och miljö och verkade 1958-73 som planeringschef vid Schildt &Hallbergs färgfabrik i Dickursby. Färgsättningen av domkyrkan i Hfrs i början av 1960-t. var ett av hans uppdrag. Inom industridesignen planerade han underredet till den finländska motorkälken Velsa Lynx på 1960-t.
N. var en flitig skribent och undervisade i belysnings- och färgplanering vid Konstindustriella läroverket och Tekniska högskolan samt föreläste även i Japan. Han innehade förtroendeuppdrag inom Ornamo och Konstflitföreningen i Finland. Belönades för sina belysningsarmaturer med guldmedaljer vid triennalerna i Milano 1954 och 1957. (Bengt von Bonsdorff)
N. blev en pionjär som designer av armaturer i akryl, som blev det viktigaste materialet på 1950- o. 60-t. I hans armaturer kunde även ingå aluminium och mässing. N:s mest kända bordslampa, som han formgav 1955, marknadsfördes i slutet av 1950-t. under namnet New York-lampan sedan The Museum of Modern Art i New York köpt den till sin konstindustrisamling. Lampan tillverkas fortfarande (2005) under namnet Modern Art. Av N:s taklampor har även Lokki blivit en klassiker. Hans materialkunskaper utnyttjades på 1950- o. 60- t. även i produktionen av förvarings- och serveringskärl hos företaget Sanka Oy. Samtidigt planerade han golvplattor i plast för Kymarno Oy och gjorde tapetmodeller för bl.a. Sandudd. N. intresserade sig vidare för färgsättning av inredning och miljö och verkade 1958-73 som planeringschef vid Schildt &Hallbergs färgfabrik i Dickursby. Färgsättningen av domkyrkan i Hfrs i början av 1960-t. var ett av hans uppdrag. Inom industridesignen planerade han underredet till den finländska motorkälken Velsa Lynx på 1960-t.
N. var en flitig skribent och undervisade i belysnings- och färgplanering vid Konstindustriella läroverket och Tekniska högskolan samt föreläste även i Japan. Han innehade förtroendeuppdrag inom Ornamo och Konstflitföreningen i Finland. Belönades för sina belysningsarmaturer med guldmedaljer vid triennalerna i Milano 1954 och 1957. (Bengt von Bonsdorff)