Konsumentforskningscentralen KFC

Konsumentforskningscentralen KFC (fi. Kuluttajatutkimuskeskus), Hfrs, gr. 1990, expertorgan inom tillämpad konsumentforskning, tidigare underställd handels- och industriministeriet, sedan 2008 arbets- och näringsministeriet. K. har till uppgift att bedriva forskning och utredningsverksamhet som gäller konsumtion, effekterna av konsumtion, priserna och kvaliteten på konsumtionsnyttigheter och konsumentens ställning samt att bedriva informationsverksamhet på området.

Centralen producerar och förmedlar forskningsdata vars syfte är att främja konsumenternas och hushållens välfärd och möjligheter att påverka, stärka samarbetet mellan konsumenter och näringsliv samt främja utvecklandet av en teknologi som tar konsumenten i betraktande. Den utvecklar inhemsk, nordisk och annan internationell konsumentforskning och deltar i forskarutbildningen.

Tidigare fanns den 1941 grundade Forskningscentralen för hemhushållnings- och konsumentfrågor, som var en statsunderstödd sammanslutning.

Aktörer
utgivare: Svenska folkskolans vänner
upphovsman: JohanLindberg
ägare: Svenska folkskolans vänner
Ämnesord
forskning, konsumentbeteende, forskningscentra, konsumenter
Objektet skapat och/eller period början
-.-.-
Period slutar
-.-.-
Typ
Text
Skapat 19.01.2011
Uppdaterat 31.03.2016