konsumentombudsmannen (KO, fi. kuluttaja-asiamies) tjänstgör som överdirektör för Konsumentverket och har till uppgift att tillsammans med detta trygga konsumenternas ekonomiska och rättsliga ställning samt hälsa och genomföra konsumentpolitiken. Om det kommer till konsumentombudsmannens kännedom att en näringsidkare vidtagit en lagstridig åtgärd, skall konsumentombudsmannen försöka förmå näringsidkaren att frivilligt avstå från den. Vid behov skall konsumentombudsmannen vidta de tvångsåtgärder ärendet kräver eller föra det till marknadsdomstolen. Konsumentombudsmannen kan bistå en konsument i skötseln av ett enskilt ärende eller förordna en underlydande tjänsteman att göra det, om detta är viktigt med tanke på tillämpningen av lagen och konsumenternas allmänna intresse, eller om näringsidkaren inte iakttar konsumentklagonämndens beslut. Konsumentombudsmannen övervakar även marknadsföringens och avtalsvillkorens laglighet med hänsyn till konsumentskyddet.
Konsumentombudsmannen utnämns av statsrådet. En konsumentombudsman tillsattes första gången 1978.
Konsumentombudsmannen utnämns av statsrådet. En konsumentombudsman tillsattes första gången 1978.