Stenbäck, Gunnar Ludvig (f. 31/10 1880 Hfrs, d. där 3/2 1947), segelbåtskonstruktör. S. utexaminerades 1903 som skeppsbyggnadsingenjör från Chalmers institut i Göteborg och praktiserade vid skeppsvarv i Sverige, Tyskland och Skottland. I hemlandet startade han 1908 en maritim konsultbyrå, som sysslade med båtkonstruktion, båtförmedling och import av amerikanska segel, block och beslag. Vid sekelskiftet 1900 gällde den amerikanska mätregeln i Finland. S. konstruerade ett antal båtar till denna regel, men förespråkade tidigt införandet av den internationella mätregeln. Av likasinnade kretsar inom NJK fick han beställning på två sexor, "Finn I" för ett konsortium, och "Finn II" för Ernst Krogius. Båtarna representerade Finland 1911 och 1912 i seglingarna om Entonnarpokalen. När Guldpokalen överflyttades till 6mR-klassen, ritade Stenbäck de tre första utmanarna, "Stella" 1922 för Ossian Donner, "Olkkala" 1923 och "Svalan" 1924, och tjänstgjorde även som rorsman på de två förstnämnda.
Då NJK skulle försvara Sinebrychoffpokalen 1921, bildades ett syndikat inom klubben. Man vände sig till medlemmen S. och bad honom konstruera en 8mR-yacht, en åtta. Hans skapelse "Naja" försvarade framgångsrikt pokalen med konstruktören vid rodret - tyst och sluten, men målmedveten och intensiv. 81 år senare deltog den gediget konstruerade "Naja" med den äran i VM i klassen i Hfrs 2002.
Efter modifiering vann den internationella regeln acceptans, och 6-metersklassen började växa. S. ritade ytterligare åtta sexor för finländska beställare. Gunnar Grönbloms "Barbara" var en av utmanarna om Entonnarpokalen 1931. "Raili" byggdes 1937 för köpmannen Yrjö Riisla och representerade 1948, seglad av den erfarne rorsmannen Ernst "Mollan" Westerlund Finland vid OS- seglingarna i Torquay, där den kom på nionde plats av elva sexor.
S. är dock bäst känd som upphovsmannen till entypsklassen hajbåten, som har spelat en viktig roll för spridningen av segelsporten till bredare befolkningslager i landet. Han var NJK:s sekreterare 1914-25 och vicekommodor 1929-31. (Henry Ericsson).