Thordénrederierna. Den i Uddevalla födde Gustaf Thordén (1894-1963) flyttade efter praktik i Stockholm 1920 till Hfrs, där han tillsammans med dansken Henry Nielsen 1922 startade skeppsmäkleri- och speditionsfirman Ab Nielsen & Thordén Oy. Den 32 år gamla lastångaren Savonia blev deras första fartyg, och överfördes 1924 till Rederiaktiebolaget Suomi, som då bildats med Thordén som verkställande direktör. 1926 skildes Thordén och Nielsen åt, och Thordén koncentrerade sig på rederirörelsen.
Genom åren sysselsatte Gustaf Thordén 21 fartyg under finländsk flagg, till vilket ytterligare kom några under svensk. Under krigsåren utnyttjades även panamansk flagg. Fartygen gick i trävaru-, styckegods- och tankfart, först på europeiska och senare amerikanska hamnar. Några mindre rederibildningar föregick 1936 skapandet av Ab Finska Nordamerika linjen (från 1955 Oy Finlake Line Ab) med m/s Johanna Thordén, byggd i Landskrona, som första enhet. Fartygets jungfruresa gick från Kotka till Boston, men på hemväg i januari 1937 strandade fartyget i Pentlandsundet utanför Skottlands kust, och 30 medlemmar av besättningen på totalt 38 omkom.
Två år senare hade rederiet dock tre andra nybyggda motorfartyg i reguljär trafik mellan Finland och den amerikanska ostkusten. 1935 öppnades rederiets kontor på Brändö, och 1952 flyttades det till Helsingfors centrum.
Finlands indragande i andra världskriget innebar för Thordéns fartyg en intensiv och riskfylld trafik på Linhammar isfria hamn i Petsamo, där fartygen även utnyttjades för persontransporter långt över normala regler. En kaj för tankfartyg byggdes i Linhammar i augusti 1940, och 14/8 1940 lossade Josefina Thordén 9 040 ton bensin och petroleum där. 1944 måste bolaget överlåta tre fartyg som krigsskadestånd till Sovjetunionen, medan andra hade gått förlorade genom krigshandlingar.
Ab Finska Nordamerika linjen försattes i konkurs 1960, men Thordén hade redan 1944 med en del av sina fartyg flyttat tillbaka till Sverige, där han startade ett varv i Uddevalla. Salongen från s/s Savonia finns idag i Sveriges Sjömanshusmuseum i Uddevalla, som förvaltar Gustaf Thordéns sjöfartstraditioner. (G. Thordén, Alla mina skepp, 1962; J. Pohjanpalo, Finland som sjöfartsnation, 1968; E. Hag, Gustaf Thordén, Skeppsredare, Båtologen 1991; Navis Fennica, Suomen merenkulun historia, del 2, red. E. Riimala, 1994) (Thure Malmberg)
Genom åren sysselsatte Gustaf Thordén 21 fartyg under finländsk flagg, till vilket ytterligare kom några under svensk. Under krigsåren utnyttjades även panamansk flagg. Fartygen gick i trävaru-, styckegods- och tankfart, först på europeiska och senare amerikanska hamnar. Några mindre rederibildningar föregick 1936 skapandet av Ab Finska Nordamerika linjen (från 1955 Oy Finlake Line Ab) med m/s Johanna Thordén, byggd i Landskrona, som första enhet. Fartygets jungfruresa gick från Kotka till Boston, men på hemväg i januari 1937 strandade fartyget i Pentlandsundet utanför Skottlands kust, och 30 medlemmar av besättningen på totalt 38 omkom.
Två år senare hade rederiet dock tre andra nybyggda motorfartyg i reguljär trafik mellan Finland och den amerikanska ostkusten. 1935 öppnades rederiets kontor på Brändö, och 1952 flyttades det till Helsingfors centrum.
Finlands indragande i andra världskriget innebar för Thordéns fartyg en intensiv och riskfylld trafik på Linhammar isfria hamn i Petsamo, där fartygen även utnyttjades för persontransporter långt över normala regler. En kaj för tankfartyg byggdes i Linhammar i augusti 1940, och 14/8 1940 lossade Josefina Thordén 9 040 ton bensin och petroleum där. 1944 måste bolaget överlåta tre fartyg som krigsskadestånd till Sovjetunionen, medan andra hade gått förlorade genom krigshandlingar.
Ab Finska Nordamerika linjen försattes i konkurs 1960, men Thordén hade redan 1944 med en del av sina fartyg flyttat tillbaka till Sverige, där han startade ett varv i Uddevalla. Salongen från s/s Savonia finns idag i Sveriges Sjömanshusmuseum i Uddevalla, som förvaltar Gustaf Thordéns sjöfartstraditioner. (G. Thordén, Alla mina skepp, 1962; J. Pohjanpalo, Finland som sjöfartsnation, 1968; E. Hag, Gustaf Thordén, Skeppsredare, Båtologen 1991; Navis Fennica, Suomen merenkulun historia, del 2, red. E. Riimala, 1994) (Thure Malmberg)