Lindblom, Jarl Volter (f. 12/7 1902 Åbo, d. 9/1 1985 Nagu), båt- och fartygskonstruktör, dipl.ing. 1928. L. började som teknisk assistent på Åbo båtvarv. 1934 vann han Svenska kryssarklubbens konstruktionstävling om en motorseglare, som byggdes i Finland under namnet "Esmeralda". För sin bror ritade L. den romantiska yawlen "Mosca", och för Gösta Frisk på Björkboda den ståtliga "Vanora". Den 1935 för Oscar Mustelin konstruerade Daphne skulle bli legendarisk med författaren Göran Schildt vid rodret. Mästarprovet var Henrik Ramsays kommodorsfartyg "Regina", en ståtlig yacht som var snabb, lätthanterlig, väl byggd och utrustad. Till sig själv ritade L. experimentella femmetersbåtar; han var en lugn och rutinerad rorsman, framgångsrik 1937-39 med sin femmeterskonstruktion "Lina". Efter kriget ritade han för Hans von Rettig den eleganta yawlen "Clipper", numera sjöscouternas "Navigator".
L. arbetade 1934-44 som självständig yachtkonstruktör. 1940 tjänstgjorde han vid staben för sjöstridskrafterna och besökte Higgins varv i USA för att studera moderna tillverkningsmetoder. Väl hemkommen fick L. utveckla en motortorpedbåt att byggas i trä. Resultatet blev Taistoklassen, som nådde 50 knop. Som teknisk ledare vid Laivateollisuus Oy 1945-67 planerade L. fartyg, fabrikslayout och tillverkningsmetoder för att uppfylla krigsskadeståndets krav på 90 st. tremastade skonare av trä. Tack vare erfarenheterna från sitt amerikanska läroår gick L. iland med leveranserna av de funktionella och välseglande skonarna. (Henry Ericsson)
L. arbetade 1934-44 som självständig yachtkonstruktör. 1940 tjänstgjorde han vid staben för sjöstridskrafterna och besökte Higgins varv i USA för att studera moderna tillverkningsmetoder. Väl hemkommen fick L. utveckla en motortorpedbåt att byggas i trä. Resultatet blev Taistoklassen, som nådde 50 knop. Som teknisk ledare vid Laivateollisuus Oy 1945-67 planerade L. fartyg, fabrikslayout och tillverkningsmetoder för att uppfylla krigsskadeståndets krav på 90 st. tremastade skonare av trä. Tack vare erfarenheterna från sitt amerikanska läroår gick L. iland med leveranserna av de funktionella och välseglande skonarna. (Henry Ericsson)