metro, den finländska benämningen på tunnelbana (fi. o. sv.). Stadsfullmäktige i Helsingfors beslöt 1969 att bygga en metrolinje från Kampen till Östra centrum och byggnadsarbetet påbörjades samma år. Linjen Järnvägstorget-Östra centrum öppnades för passagerartrafik 1982, med stationer i Hagnäs, Brändö, Hertonäs och på Igelkottsvägen. I mars 1983 öppnades även trafiken till Kampen. Därefter har nya stationer tagits i bruk på den ursprungliga linjen (Sörnäs 1984 och Kajsaniemi 1995). Linjen har förlängts i ö. via Kvarnbäcken till Gårdsbacka (1986) och därifrån vidare till Mellungsbacka (1989) samt i v. till Gräsviken (1993). 1998 öppnades förgreningen Östra centrum-Nordsjö, med stationer i Botby och Rastby. Sträckan från Gräsviken till Nordsjö är 21,1 km. - Startskottet för den s.k. Västmetron från Gräsviken till Mattby i Esbo (13,9 km, sju stationer) gick 2009.
metro. Metrolinjen i Hfrs (övre bilden) sträcker sig idag från Gräsviken till Mellungsbacka och Nordsjö. Körtiden från ändstation till ändstation är i genomsnitt drygt 20 min. Tågen (nedre bilden) som är utformade i legerat aluminium av Antti Nurmesniemi och Börje Rajalin, har en topphastighet på 90 km/h. Karta: Arttu Paarlahti, foto: Schildts bildarkiv, T. Ørsted.