Pickalaviken, havsvik i vilken Pickala å mynnar ut, mellan Kyrkslätt och Sjundeå. Där fanns tidigt en viktig handelsplats, dit tavasterna från det inre av landet sökte sig för att idka byteshandel med förbiseglande handelsmän. Trakten spelade en central roll för trafiken, både landvägen och sjövägen, längs kusten. Från P. kunde man med båtar komma upp till den plats där landsvägen mellan Åbo och Viborg (Kungsvägen) korsade Pickala å nära dess utflöde ur Vikträsk. Gustav Vasa hade planer på att där grunda en köpstad som skulle konkurrera ut Reval, och Klas Fleming anlade en örlogshamn vid P. på 1570-t.
Det är oklart när den första bron vid Pickala byggdes, men så tidigt som 1555 fanns där en sådan av något slag. Pickala bro var en s.k. landsbro som underhölls av bönderna i Ingå, Kyrkslätt och Sjundeå. Den förnyades och byggdes om flera gånger. Den bro som tillkom 1856 var i bruk till 1987. På initiativ av den lokala föreningen Brobyggarna uppfördes 1991 den nuvarande bron som är avsedd endast för lätt trafik. Intill Pickala bros ö. fäste hölls 1724-1821 årliga marknader kring Matsmäss, d.v.s. 21/9. Under 1800-talets två sista decennier trafikerades hamnen intill bron av ångbåtar. Ångbåtstrafiken upphörde 1903, sedan Kustbanan blivit färdig.(S. Panelius, Bron över Pickala å - Pikkalanjoen silta, 2009)
Det är oklart när den första bron vid Pickala byggdes, men så tidigt som 1555 fanns där en sådan av något slag. Pickala bro var en s.k. landsbro som underhölls av bönderna i Ingå, Kyrkslätt och Sjundeå. Den förnyades och byggdes om flera gånger. Den bro som tillkom 1856 var i bruk till 1987. På initiativ av den lokala föreningen Brobyggarna uppfördes 1991 den nuvarande bron som är avsedd endast för lätt trafik. Intill Pickala bros ö. fäste hölls 1724-1821 årliga marknader kring Matsmäss, d.v.s. 21/9. Under 1800-talets två sista decennier trafikerades hamnen intill bron av ångbåtar. Ångbåtstrafiken upphörde 1903, sedan Kustbanan blivit färdig.(S. Panelius, Bron över Pickala å - Pikkalanjoen silta, 2009)