Tarmoaffären, benämning på kapningen 3/3 1918 av isbrytaren Tarmo på utgående från det "röda" Hfrs, medan inbördeskriget pågick. Med på färden följde senatens ordförande P.E. Svinhufvud och senator Jalmar Castrén. Företaget organiserades av arkitekten Haakon Lindén (1891-1939).
Fartyget, som var sjösatt 1907 (i Newcastle, deplacement 2 400 ton), hissade den finländska senatens röd-gula lejonflagga och ombildades i Reval till hjälpkryssare. Tarmo transporterade bl.a. trupper, vapen och krigsförnödenheter över Finska viken. Under andra världskriget fraktade isbrytaren på nytt trupper och krigsmateriel, bestyckad med bl.a. två 120 mm:s tvillingpjäser. Den erhöll en fullträff i förskeppet av en flygbomb i Kotka hamn 18/1 1940, varvid 39 man omkom. Skadorna reparerades omedelbart, och T. gjorde sedan tjänst som isbrytare fram till 1970, då fartyget lades upp och förtöjdes vid Vrakholmen i Hfrs. I november 1990 bogserades den illa medfarna T. till Kotka för att iståndsättas under två års tid. I Kotka tjänstgör T. nu som flytande museum intill Finlands sjöfartsmuseum, som invigs 2008. T. är världens äldsta ångdrivna isbrytare med bevarat, dock inte funktionsdugligt, maskineri. Under 1998 visades hon tillsammans med estniska Suur-Töll, f.d. finländska Väinämöinen, bättre känd under det ryska namnet Volynetz (jfr Volynetzkåren), upp i både Hfrs och Tallinn i anslutning till 80-årsminnet av kapningen och inbördeskriget i Finland. (H. Lindén, Tarmo-affären, 1919; S. Laurell, Höyryjäänmurtaja Tarmon tarina, 1992) (Thure Malmberg)
Fartyget, som var sjösatt 1907 (i Newcastle, deplacement 2 400 ton), hissade den finländska senatens röd-gula lejonflagga och ombildades i Reval till hjälpkryssare. Tarmo transporterade bl.a. trupper, vapen och krigsförnödenheter över Finska viken. Under andra världskriget fraktade isbrytaren på nytt trupper och krigsmateriel, bestyckad med bl.a. två 120 mm:s tvillingpjäser. Den erhöll en fullträff i förskeppet av en flygbomb i Kotka hamn 18/1 1940, varvid 39 man omkom. Skadorna reparerades omedelbart, och T. gjorde sedan tjänst som isbrytare fram till 1970, då fartyget lades upp och förtöjdes vid Vrakholmen i Hfrs. I november 1990 bogserades den illa medfarna T. till Kotka för att iståndsättas under två års tid. I Kotka tjänstgör T. nu som flytande museum intill Finlands sjöfartsmuseum, som invigs 2008. T. är världens äldsta ångdrivna isbrytare med bevarat, dock inte funktionsdugligt, maskineri. Under 1998 visades hon tillsammans med estniska Suur-Töll, f.d. finländska Väinämöinen, bättre känd under det ryska namnet Volynetz (jfr Volynetzkåren), upp i både Hfrs och Tallinn i anslutning till 80-årsminnet av kapningen och inbördeskriget i Finland. (H. Lindén, Tarmo-affären, 1919; S. Laurell, Höyryjäänmurtaja Tarmon tarina, 1992) (Thure Malmberg)