Estlander, Axel Gustaf (född 18/9 1876 Helsingfors, död 1/12 1930 Stockholm), arkitekt, båtkonstruktör, bror till Ernst E. Den sportige E. blev 1893 Europamästare i skridskoåkning i Davos, och seglade 1894 till Sverige med kanot. Han grundade efter arkitektexamen vid Polytekniska institutet 1898 arkitektbyrån Estlander & Settergren, och ritade 1903-1915 ett tjugotal stora bostadshus av sten i nationalromantisk stil. Av dessa har Villa Ulrika och Villa Solsken sedermera utsetts till skyddsobjekt.
E. ritade redan under studietiden båtar, och hans radikala dubbelskrovsbåt Flamingo vann pokaler 1899. Då E. 1914 blev båtkonstruktör på heltid hade han redan ritat sextiotalet båtar. E. fick sitt internationella genombrott 1917 med 22 kvm skärgårdskryssaren Colibri II som med konstruktören vid rodret utklassade den svenska eliten i Sandhamn. Nyckeln till E:s framgång var hans förmåga och mod att bygga lätt och att utnyttja mätningsreglerna maximalt.
E. var 1916-20 vicekommodor i NJK. Han flyttade 1920 till Sverige och verkade 1921-23 vid Pabstvarvet i Berlin. E. blev svensk medborgare 1927, då han ritade Guldpokalvinnaren May Be för Sven Salén. Han deltog framgångsrikt med egna båtar i närmare 1 500 kappseglingar i Europa, och placerade sig på fjärde plats i åttameters klassen vid Olympiaseglingarna 1912 i Nynäshamn. E. anses fortfarande vara den genom tiderna främsta yachtkonstruktör som Finland frambringat. (Henry Ericsson)
E. ritade redan under studietiden båtar, och hans radikala dubbelskrovsbåt Flamingo vann pokaler 1899. Då E. 1914 blev båtkonstruktör på heltid hade han redan ritat sextiotalet båtar. E. fick sitt internationella genombrott 1917 med 22 kvm skärgårdskryssaren Colibri II som med konstruktören vid rodret utklassade den svenska eliten i Sandhamn. Nyckeln till E:s framgång var hans förmåga och mod att bygga lätt och att utnyttja mätningsreglerna maximalt.
E. var 1916-20 vicekommodor i NJK. Han flyttade 1920 till Sverige och verkade 1921-23 vid Pabstvarvet i Berlin. E. blev svensk medborgare 1927, då han ritade Guldpokalvinnaren May Be för Sven Salén. Han deltog framgångsrikt med egna båtar i närmare 1 500 kappseglingar i Europa, och placerade sig på fjärde plats i åttameters klassen vid Olympiaseglingarna 1912 i Nynäshamn. E. anses fortfarande vara den genom tiderna främsta yachtkonstruktör som Finland frambringat. (Henry Ericsson)
Estlander, Gustaf. Denne utbildade arkitekt konstruerade åtskilliga segelyachter. En av de märkligaste var Marsza, en stor kölcenterbordsjakt, sjösatt 1901. Skonaren användes av aktivisten Konni Zilliacus för att transportera den illegala tidskriften Fria Ord från tryckeriet i Stockholm genom skärgården till Finland. Foto: Nyländska jaktklubben rf.