sockenskolor

sockenskolor, skolor som upprätthölls av socknen, d.v.s. av socknens bönder gemensamt, ofta ambulerande och med lågt utbildade lärarkrafter. Sockenskolor debatterades allmänt från 1700-talets slut, t.ex. föreslog samfundet Pro fide et Christianismo 1798 att sockenskolor skulle inrättas i alla landssocknar och pedagogier i alla städer under prästernas överinsyn.

De läsmästare, skolmästare och kvinnliga lärare som undervisade allmogen saknade ofta själv formell utbildning, vilket väckte kritik bland ståndspersonerna. Skolorna lade grunden till kunskaper i läsning och religion men gav utöver detta inte mycken nyttig kunskap. De var dock ett första steg mot den allmänna folkundervisningen. Under 1800-talets lopp förbättrades undervisningen i sockenskolorna, antalet skolor ökade och många ståndspersoner donerade pengar för att god allmogeundervisning skulle kunna införas. (Joachim Mickwitz)
Aktörer
utgivare: Svenska folkskolans vänner
upphovsman: Sigbritt Backman
ägare: Svenska folkskolans vänner
Ämnesord
historia, skolor (läroanstalter), socknar
Objektet skapat och/eller period början
-.-.-
Period slutar
-.-.-
Typ
Text
Skapat 19.11.2009
Uppdaterat 07.06.2017