tunnlar. Antalet järnvägstunnlar i Finland var 2009 42 med en sammanlagd längd på drygt 37,5 km. Den sträcka som har mest järnvägstunnlar är Kyrkslätt-Åbo med 16 st., de flesta byggda då banavsnittet rätades ut i början av 1990-t. Vid stationen i
Skuru finns Finlands första järnvägstunnel (156 m, färdig 1898, senare ersatt). Banan Jyväskylä-Jämsänkoski har åtta t., av vilka den vid Lahdenvuori i Korpilahti länge var landets längsta. Före 1960-t. var den gamla tunneln genom Pönttövuori i Laukas (1 223 m, färdig 1918, ersattes på 1990-t.) längst. 2004 inleddes byggandet av en 13,5 km lång järnvägstunnel för godstrafik mellan Savio i Kervo och den nybyggda hamnen i Nordsjö i Hfrs, som stod färdig 2008 (se tabellen nedan).
Tunneln genom Mustankallionmäki i Lahtis (längd 450 m, invigd 1963) var länge landets längsta vägtunnel. 2008 färdigställdes vid motorvägsavsnittet Muurla-Lojo (Åbo-Helsingfors, E 18) flera tunnlar, bl.a. dubbeltunneln i Karnais som mäter 2´,2 km. Vid hamnprojektet i Nordsjö har det även byggts en dubbeltunnel, (ca 1,5 km) som stod färdig 2008.
Av övriga kända tunnelbyggen kan nämnas vattenledningstunneln från Päijänne till Hfrs (se
Päijänne), som har kallats världens längsta bergstunnel. En betydande sammanlagd tunnellängd har vidare bl.a. tunnelbanenätet i Hfrs (se
metro).
Finlands tio längsta järnvägstunnlar 2009
Tunnel
Rutt
Längd
Invigd
Kervo-Nordsjö-tunneln
Kervo-Nordsjö hamn
13 500
2008
Lahdenvuori
Jyväskylä-Jämsänkoski
4 290
1975
Kangasvuori
Jyväskylä-Äänekoski
2 734
1964
Paasivuori
Jyväskylä-Jämsänkoski
2 459
1969
Pönttövuori
Jyväskylä-Pieksämäki
1 429
1995
Märjänmäki
Åbo-Kyrkslätt
1 240
1992
Keljonkangas I
Jyväskylä-Jämsänkoski
1 064
1968
Pieni Neulamäki
Pieksämäki-Kuopio
1 002
1975
Lemunmäki
Åbo-Kyrkslätt
775
1992
Paavalinvuori
Jyväskylä-Jämsänkoski
768
1975